Cornucopia

Cornucopia

Per la 2° edizione del Festival dell’Armonia è stato invitato come “Ensemble in residence” il gruppo internazionale di musicisti e compositori CORNUCOPIA con una varietà di strumenti antichi, tradizionali e classici.  Il gruppo ha il sede a Berlino ma consiste di elementi di diversi paesi: i membri vengono dalla Grecia, Turchia, la Australia e la Germania.
2010 CORNUCOPIA festeggia il suo decimo anniversario di una vasta attività concertistica.

Taner Akyol (Istanbul / Berlino) – baglama, canto, compositore / cantautore
Johanne Braun (Berlino) – oboe, corno inglese, canto
Gaby Bultmann (Berlino) – flauti dolci, canto
Mike Flemming (Potsdam) – viola
Tim Florence (Sydney / Berlino) – pianoforte, composizione
Symeon Ioannidis (Thessaloniki / Halberstadt) – direttore
Juliane Opitz (Lipsia / Berlino) – violoncello
Petra Prieß (Berlino) – violino
Bettina Semrau (Berlino) – clarinetto
Georgios Sfyridis (Thessaloniki / Berlino) – e-piano, direttore
Juliane Sprengel (Potsdam) – canto

Il gruppo musicale è nato come ensemble di compositori e musicisti, seguendo la tradizione della famosa “Nuova Consonanza” in Italia, dove i compositori come Mario Bertoncini, Aldo Clementi e Franco Evangelisti fondarono un gruppo per sperimentare un nuovo linguaggio musicale della musica contemporanea d’avanguardia.
Così CORNUCOPIA veniva fondato da 7 compositori per sviluppare e promuovere un proprio stile di musica contemporanea, che invece non vuole rappresentare l’avanguardia, ormai oggi diventata accademica, ma una musica nuova con le radici della musica tradizionale dei propri paesi d’origine. Ogni compositore di CORNUCOPIA ha fatto gli studi universitari di musica, strumento, composizione, Jazz o direzione d’orchestra in università e conservatori come Thessaloniki, Sydney, Budapest, Berlino (Universitaet der Kuenste e Hanns Eisler Musikhochschule), Koeln, Aachen, Vienna ed altri, laureandosi con compositori di chiara fama come Walter Zimmermann e Hanspeter Kyburz.
Facendo questi studi i compositori di CORNUCOPIA hanno acquisito tutte le tecniche classiche della composizione e dell’orchestrazione, ma non hanno mai dimenticato la loro musica tradizionale e le loro identità come cantautori. CORNUCOPIA si definisce così come un vero e proprio laboratorio che unisce questi due mondi.
Gli elementi del gruppo hanno pubblicato tantissimi dischi. Georgios Sfyridis per esempio è entrato in classifica nazionale in Grecia con il suo disco “peri-Thorio” (Lyra 2002), suonato da CORNUCOPIA con famosi cantanti della Grecia.
Tra gli ultimi progetti del gruppo è stato il concerto scenico “Babilonia” su temi come l’emigrazione e le variegate diversità dei linguaggi musicali, eseguito al Pergamo museo di Berlino e al Teatro T-Werk a Potsdam. A Fossacesia l’ensemble presenterà alcuni brani di questo progetto ed una prima esecuzione assoluta della compositrice Andreina Costantini, nata a Chieti, professoressa al Conservatorio di Rovigo.

English

CORNUCOPIA was founded in Berlin in the year 2000, with the purpose of developing a dialogue and exchange over the boundaries of accepted categories – a dialogue between new and traditional elements of musical style, between composer and performing musician, between notated and improvised musical forms, word and music, and concert and theatre.
The Berlin projects have taken place since 2000 and have been funded partly from the Berlin Senate, the Berlin Decentralized District Culture Fund, and Kulturland Brandenburg. In 2002 and 2005 CORNUCOPIA was a guest of the Ethno-Jazz Festival of Thessaloniki, Greece.
CORNUCOPIA was founded as a composer-performer ensemble with the purpose of giving composers and improvisers the possibility of exploring and bringing to performance an individual intercultural sound language.
The ensemble plays music of our time from various countries and compositional cultures. Turkish art songs can be found side by side with minimal music, sonic experimentalism stands together with European medieval music (or music influenced by it), conducted improvisations based on Chinese sound culture with modern orchestra-like compositions.
CORNUCOPIA’s concert projects are often realized in a visual or choreographed context. The members of  view “new” or “contemporary” as basically all music that has its home in the diversity of musical languages that characterize the present. No one particular style is presented to listeners as definitively “contemporary”. Instead the ensemble favours plurality of style and the possibility of shaping an interdisciplinary music culture which goes beyond the simple fencing-off of established categories.
An important starting point for every new project is the array of prospective connections and confrontations between the heteregeneous musical elements at hand. “Classically” composed pieces of music ( often with their own internal dialogue or dialectic between traditional and newer aspects), improvisations and “music of traditional cultures” form in solo or chamber music-like offerings, as well as large ensemble pieces, the structural framework of each program.
According to the existing possibilities for each new project, extra-musical and musical elements are integrated according to a dramatic or theatrical plan. A listener is then not only able to experience a lively diversity of musical styles and idioms, but also aesthetic dimensions of space, optics and spoken language as forms of expression naturally related to music. In this regard collaboration with artists from the areas of film, visual art, lighting and theatre is often sought.
All musicians of CORNUCOPIA have studied composition, instrumental or/and vocal performance at reputed conservatories, particularly in Germany, but, or perhaps because of that, have been able to nurture their own very personal sound-language, beyond categories such as “academic”, “new” “traditional” or “western European”. In this spirit each ensemble member is similtaneously a performer – instrumentalist, singer or speaker, and an improviser and/or composer  in a spectrum somewhere between new, traditional, jazz and classical with the aim to remember and invent his or her own musical roots and most deeply personal form of expression, drawing on the rich fund of collective musical memory.

Cornucopia Info
Cornucopia Clip

SPONSOR